Nyheter

Vi skänker solcellslampor till Afrika

Januari är en av våra mörkaste och kanske kallaste månader. Vad passar då bättre än att fira Elens Dag den 23 januari? När julen dansats ut och vi tagit ned julbelysningen behöver vi ljuset mer än någonsin.

För många är olika former av belysning en viktig del för att ta sig igenom den solfattigaste perioden på året, men också för att skapa en känsla av trygghet. Över 40 procent av det svenska folket blir trötta av vintermörkret och över 20 procent känner sig nedstämda, visar Svensk Energis konsumentbarometer Elmätaren. Hela 80 procent tycker att belysning lyfter humöret under de mörka vintermånaderna.

Elens Dag skapades för att uppmärksamma hur elen bidrar till nytta och nöje, förenklar vår vardag och faktiskt är grunden för hela vårt moderna samhälle.

Luleå Energi uppmärksammar Elens Dag genom att stödja organisationen Givewatts och skänka solcellslampor till områden i Afrika som saknar elektricitet. Givewatts startar nu insamlingen till en ny region, Migori i västra Kenya på gränsen till Tanzania. I området bor drygt 900 000 personer varav merparten lever helt utanför elnätet och använder därför fotogen, ved och kol för ljus, uppvärmning och matlagning. Genom att använda solcellslampor förbättras luften i hemmet samtidigt som de minskar risken för eldsvådor. Familjerna kan dessutom spara mycket pengar om de inte behöver köpa fotogen. Avsaknaden av el är ett stort hinder för människor att ta sig ur fattigdom.

De LED-lampor som köps in har batterier som laddas av solenergi. För oss som jobbar i elbranschen är det en insats som vi verkligen vill stå bakom. Tekniken är ren, förnybar och mycket lämpad för de områden som den ska användas i.

Tips på vad du kan göra för att ladda batterierna när det är mörkt:

  • Gå ut i dagsljuset och ta en lunchpromenad. Mitt på dagen är dagsljuset som starkast och förutsättningarna för ljusintag som bäst.
  • Se till att ha bra belysning både hemma och på jobbet.
  • Minst lika viktigt är också att mysa till det i mörkret hemma med en massa levande ljus eller mysiga lampor och belysning.
  • Investera i en ljusterapilampa. Ljusterapilampor efterliknar solen genom att ha mycket kraftigare ljusstyrka än vanliga glödlampor. För att uppnå bäst effekt ska du sätta dig framför lampan så tidigt på dagen som möjligt. På så sätt sätter du effektivt stopp för melatoninproduktionen som gör dig trött och får fart på serotonin- och kortisolhormoner som är så kallade vakenhets- och lyckohormon.
  • Använd energisnål belysning så räcker lamporna längre och du tänker extra mycket på miljön.

Vill du veta mer om Givewatts?

Besök http://shop.givewatts.org/ där du hittar möjligheter att bidra.