Gå till navigering Gå till innehåll
  • N/A minuter läsning
  • Nyheter

Luleå Energi årets hjälte inom employer branding

Luleå Energi har utsetts till ”Årets Hjälte inom Employer Branding” av Karriärföretagen. Priset mottogs under Stora Karriärdagen i Stockholm 8 oktober av HR-chef Jenny Nilsson och vice vd Katharina Frank. Utmärkelsen tilldelas företag eller personer som har inspirerat många andra genom sitt arbete med Employer Branding.

– Fantastiskt roligt, det här priset tillhör alla på Luleå Energi! Vi har börjat vår resa med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke internt genom kultur, utveckling och tydlig koppling till verksamhetens mål. Först när det är ”säkrat” har vi börjat kommunicera vårt employer brand externt. Då blir det på riktigt, Katharina Frank.

Bakom utmärkelsen finns en tydlig strategi för arbetsgivarvarumärket, och ett långsiktigt visions- och värderingsarbete som är grundat och förankrat i hela organisationen.

– Vi ser arbetsgivarvarumärket som en strategisk fråga och vi har jobbat länge med nyckeltal för att kunna mäta, utvärdera och se vår förflyttning. Arbetet är inte heller någon isolerad HR-fråga utan görs ute i hela organisationen, och det har gett resultat. Vi har hög medarbetardelaktighet och inkludering, vilket i sin tur skapar det fantastiska engagemang och ambassadörskap som vi ser i dag, säger Jenny Nilsson.

I nästa steg har Luleå Energi växlat upp arbetet med att synas externt, genom att bland annat jobba med storytelling och lyfta fram medarbetare i content och rekryteringskommunikation. Energibolaget har även delat med sig av sin kulturförflyttning, genom bland annat föreläsningar och kunskapsspridning både lokalt och nationellt.

Juryns motivering lyder:

“Luleå Energi vinner Årets Hjälte inom Employer Branding 2025 för sitt långsiktiga och engagerade arbete med att driva arbetsgivarfrågor på ett sätt som gör verklig skillnad. Genom att kombinera strategiska mål med konkret handling har de skapat en kultur där människor får utvecklas, bidra och känna stolthet, vilket både stärker organisationen och attraktionen som arbetsgivare.”

Några viktiga nycklar till framgång med arbetsgivarvarumärket

  • Se inte employer branding om en isolerad HR- eller varumärkesfråga; det är ett arbete som tar plats i hela organisationen.
  • Jobba strategiskt och långsiktigt med tydliga nyckeltal inom området för att säkra en progress.
  • Gör regelbundna mätningar och engagemangsundersökningar, med tydligt efterföljande arbete
  • Jobba gärna med transparent medarbetarstatisk och artiklar kopplat till arbetsmiljö och HR i års- och hållbarhetsredovisningen.
  • Jobba externt med att skapa synlighet i branschen; inte bara lokalt utan även nationellt.
  • Etablera samarbete med skolor och universitet.
  • Se Employer Branding som den röda tråden i internkommunikationen.