Gå till navigering Gå till innehåll
  • N/A minuter läsning
  • Nyheter

Besök hos TryggVärme-kund

Besök hos TryggVärme-kund

TryggVärme

Serviceavtalet TryggVärme garanterar en fjärrvärmecentral i gott skick och innebär, precis som namnet förtäljer, en stor trygghet för kunden. Besiktningsmannen Ove Ylitalo har jobbat med tjänsten sedan den skapades och stormtrivs på jobbet.
– Jag tycker om det här med att träffa folk, säger han.

Det är sen eftermiddag då den vita skåpbilen rullar ut från Luleå Energi. Bakom ratten sitter besiktningsmannen Ove Ylitalo, på väg till sitt sista kundbesök för dagen. Idag jobbar han med serviceavtalet TryggVärme, och ska besöka en ny kund på Hertsön för att göra en översyn av fjärrvärmecentralen.

– Jag har haft en bra dag. Det blev en avbokning eftersom kunden hade glömt bort att jag skulle komma, men vi kunde boka om, säger Ove.

Varje servicetekniker hinner med ungefär fyra kundbesök om dagen.

– Det kanske inte låter så mycket, men tänk om det uppstår problem. Det kan ta två timmar att reparera och man vill inte bli sen till nästa kund.

Ove Ylitalo började på Luleå Energi 1999, efter 25 år som arbetsledare på Luleå kommun. Han var med när TryggVärme skapades och har sett hur serviceavtalet växt under årens lopp. I skrivande stund har 2527 kunder tecknat avtalet.

– Jag trivs så enormt. Att börja på Luleå Energi är det bästa jag gjort, konstaterar han.

Efter att ha snirklat sig genom stan kommer Ove fram till villan i utkanten av Hertsön. Han öppnar bakdörrarna till bilen och plockar med sig sina saker, innan han går och ringer på dörren.

– Vi har byggt upp ett reservdelslager, så alla våra bilar har i princip allt som behövs för att reparera en trasig fjärrvärmecentral, säger Ove.

Paret som öppnar ber honom komma in och berättar att fjärrvärmecentralen finns i garaget som sitter ihop med huset.

– Vi har haft fjärrvärme sedan 2009 och det är det bästa som hänt. Det är så skönt att slippa elda varje morgon, säger Björn Åström, som bor i villan tillsammans med Gunnel Willberg.

Ove öppnar luckan till fjärrvärmecentralen och påbörjar sin genomgång. Han ser direkt att detta är en välmående central.

– Det är konstigt att det inte försvinner något vatten från systemet, säger Björn.

– Det ska inte försvinna något vatten. Det är ett slutet system, förklarar Ove, och fortsätter att svara på frågor medan han genomför översynen.

När man tecknar serviceavtalet TryggVärme ingår ett hembesök med översyn av fjärrvärmecentralen. Den omfattar funktionskontroll av värmeväxlaren och reglerventiler, kontroll och justering av reglercentral, tillsyn av pump, läckagekontroll samt kontroll och justering av expansionssystemet. Det är inte alltid som fjärrvärmecentralen är i så bra skick som hos paret på Hertsön.

– Det är en fin central. Allt fungerar bra, konstaterar Ove när översynen är över.

– När kommer du nästa gång, undrar Björn Åström.

– Jag kommer ifall du får problem, men annars är det bara att ringa om du undrar över något, svarar Ove, innan han tackar för sig och beger sig ut mot bilen igen.

Den dagliga kundkontakten är något som Ove tycker är en rolig del av jobbet och han pratar ofta om hur viktigt det är att visa respekt.

– Man ska hela tiden tänka på att man befinner sig i någons hem. Det tar lång tid att bygga upp ett bra rykte, men det går fort att rasera. Det är ett intressant jobb, eftersom man träffar så många olika personer.

Kunderna ställer ofta många frågor och Ove tar sig alltid tid att förklara hur fjärrvärmcentralen fungerar.

– Folk blir glada när man förklarar. Ofta får man göra det så enkelt så möjligt, vilket kan vara lite svårt för mig, eftersom jag kan så mycket. Det gäller att ha fingertoppskänsla.

Tillbaka på kontoret är det dags att rapportera in dagens jobb i systemet som kallas Diarieboken. Förutom att göra kundbesök har Ove också hand om faktureringar och inköp. Han försöker få så bra priser som möjligt, så att man i sin tur kan erbjuda kunderna bra priser.

Åtta personer på Luleå Energi jobbar med serviceavtalet TryggVärme. För Ove handlar det om cirka 40 procent av hans arbetstid. Den övriga tiden jobbar han på affärsområdet Värme och Kyla, som tillhandahåller fjärrvärmen i Luleå.

– Jag har trivts i alla år och aldrig tyckt att det varit tungt att fara till jobbet, säger Ove och ler.

/Sofia Fjällström