- N/A minuter läsning
- Nyheter
Innovationstävling utmanade studenter
- Dela
En stor utmaning utförd under kort tid. Det var förutsättningen när Luleå Energi bjöd in projektet Innovationsfabriken under våren.
– Er bransch kan upplevas som svår, men det är det som är spännande, säger projektledaren Mattias Bergström.
Projektet, som sker i tävlingsform, kallas Innovationsfabriken och drivs av LTU Business AB. Medverkar gör studenter från olika program på LTU (Luleå Tekniska Universitet). Projektet har funnits i tre år och skapades för att inspirera företag i Norrbotten.
– LTU Business står för processen och företaget står oftast för utmaningen. Vi är verksamma inom alla branscher och vår process fungerar både på produkter och tjänster, säger Mattias Bergström.
På Luleå Energi bestod utmaningen i att skapa en produkt eller tjänst för de yngre kunderna, som ökar försäljningen men också skapar trygghet och lojalitet, eller ger kunderna ett mervärde till befintliga produkter och tjänster.
– Det är bra att studenterna får komma ut och träffa näringslivet. De skapar kontakter och får samtidigt lära sig en ny typ av innovationsprocess som går att använda i arbetslivet. Företaget får in unga kreativa hjärnor som kommer med nya perspektiv, säger Mattias Bergström.
Dagen startar med en omvärldsanalys och fortsätter med tips och råd från projektledarna kring kreativt tankearbete, hur man bygger ett helhetskoncept och förbereder för försäljning. Sedan går de förvalda arbetsgrupperna till varsitt rum och påbörjar den kreativa innovationsprocessen.
– Vi har precis gjort om konceptet och kallar det nu Innovationsfabriken 2.0. Det är en högst anpassningsbar process och vi jobbar inte bara mot företag, utan har börjat jobba med kommuner också. Då är det medborgare istället för studenter som står för innovationsarbetet, säger Kristin Hammarberg, projektledare på LTU Business AB.
Hon berättar att antalet Innovationsfabriker ökat i år. Nu hålls ungefär fyra processer per termin på olika företag runt om i Norrbotten.
Under dagen besöker representanterna från Luleå Energi och projektledarna alla arbetsgrupper för att se hur arbetet fortskrider. Studenterna ställer frågor och får tips vad de kan tänka på. För Luleå Energis Patrik Andersson, elhandelschef, Anna Håkans, chef Kundservice och Jenny Rehn, chef Tjänster, är arbetet med Innovationsfabriken ett helt nytt grepp.
– Vi ville prova Innovationsfabriken för att få hjälp med vår marknadsföring till unga vuxna kunder och vi fick en hel del ny kunskap och intressanta idéer genom projektet, säger Patrik Andersson.
Studenten Linnea Emmot Tiger är veteran i sammanhanget. Det är nionde gången hon deltar i Innovationsfabriken.
– Det är en utmanande process. När man samarbetar med företag lär man sig tänka "utanför boxen".
Gruppmedlemmen Lill Young Storrönning håller med:
– I skolan tänker man på ett visst sätt, men vi är här för att tänka annorlunda.
Vid dagens slut samlas alla studenter för att presentera sina idéer för juryn, bestående av Luleå Energi och projektledarna. Den kreativa höjden är stor och juryn har svårt att bestämma sig, men utser gruppen "Fiskarna" (Christopher Enckell, Sebastian Malm, Anna-Klara Nilsson och Tobias Wallin) till vinnare. Gruppens idé handlar om att Luleå Energi ska skapa olika profiler på hemsidan som gör det enklare för kunderna att förstå elmarknaden och vilken energianvändning som passar deras behov.
– Det känns jätteroligt, säger Tobias Wallin, när han tar emot vinsten, en check på 15 000 kr.
Innovationsfabriken finansieras av Länsstyrelsen, Landstinget och LTU. Projektet drivs av LTU Business AB.
Vinnarna av Innovationsfabriken, Tobias Wallin och Anna-Klara Nilsson, tillsammans med vinstchecken. På bilden saknas gruppmedlemmarna Christopher Enckell och Sebastian Malm.
Den kreativa dagen hölls i Luleå Energis lokaler på Porsödalen.
/Sofia Fjällström