- N/A minuter läsning
- Nyheter
Varm kämpaglöd mot kall motståndare
- Dela
Reportage från en bandvagn: Denna vinter är extrem, på många sätt. Snörekordet är slaget i Luleå och växlande temperaturer, luftfuktighet och hård vind har gjort vädret till en tuff motståndare för energibolagen. Att snöfallet bedarrar innebär inte att arbetet för elnätspersonalen på Luleå Energi är över. Tvärtom. Det är nu kampen mot snömassorna fortsätter.
Det är tidigt på morgonen då elnätspersonalen som ska ut och kämpa mot snömassorna samlas på Luleå Energi. På den stora whiteboardtavlan står namn på de personer som ska jobba samt var de ska bege sig. Gruppchef Ola Henriksson och driftledare Stefan Fors studerar kartor och drar upp strategier. Idag blir det både arbete från bandvagn och helikopter.
Ett av teamen består av elmontörerna Hans Mäkitaavola och Robert Uusitalo. De ska besikta elledningarna kring Rosfors, slå ned snö och is och kapa ned träd som eventuellt har fallit över ledningarna. De använder bandvagn eftersom snödjupet har gjort det svårt att ta sig fram med skoter. Efter att ha tankat upp vagnen och fått upp värmen i den ger de sig iväg.
– På en bra dag hinner vi kanske köra två-tre mil, säger Hans Mäkitaavola, som är dagens chaufför.
Bandvagnen tuggar sig fram i snön och guppar upp och ned som en båt på öppet hav. De kör efter ledningsgatorna och synar luftledningen ovanför dem. På vissa sträckor är det så mycket snö på ledningarna att de hänger ned mot marken. Då öppnar Robert Uusitalo takluckan ovanför bandvagnens passagerarsäte, ställer sig upp och sticker ut den speciella teleskopkäpp som de använder. Han slår på ledningen – en, två, tre gånger – så att snön ramlar ned. Bandvagnen kör vidare och proceduren upprepas. Sedan tar det stopp. De har kört fast.
– Det finns bara en spade i vagnen, konstaterar Hans Mäkitaavola och börjar det hårda arbetet med att skotta och trampa kring vagnen innan den till slut kommer loss och de kan köra vidare.
Snödjupet är så stort att det ställer till problem även för bandvagnen.
– Jag har aldrig varit med om något liknande, det är helt extremt att det kommit så här mycket snö, och att den kom på så kort tid, säger Robert Uusitalo.
Får han välja föredrar han bandvagn framför skoter. Ledningarna befinner sig cirka nio meter upp och det är betydligt tyngre att jobba med teleskopkäppen från marken. I vagnen är det varmt och elnätspersonalen som är ute äter ibland både frukost och lunch i skogen.
– Det blir långa dagar i skogen, man är ute nästan hela dagen. Det blir att man kastar i sig maten, säger Hans Mäkitaavola, när det är dags för en kort kaffepaus.
Linjen som de besiktar byggdes 2009-2010 och är isolerad, vilket innebär att träd kan falla mot den utan att strömmen bryts. Naturligtvis är det inte bra att träd ligger mot ledningen och ser de några ska de tas ned. Hans Mäkitaavola var med och byggde linjen så han vet precis hur den går och rattar bandvagnen med van hand. I vanliga fall jobbar han med byggnation av högspänningsledningar, men på grund av att vintern sett ut som den gjort har nästan all befintlig elnätspersonal fått rycka in.
– De har tagit in nästan allt folk. Alla våra traktorförare är också ute och hjälper till. Men det är ett fritt jobb, man får en uppgift att lösa och löser den.
Ibland går det inte att följa ledningen och bandvagnen måste ta omvägar. Här flyter det ett vattendrag, på ett annat ställe går ett staket och ibland är det alldeles för snett för att ta sig fram.
Robert Uusitalo jobbade hela den gångna helgen, cirka åtta timmar på både lördag och söndag.
– Jobbar man dagtid är det inte så farligt, då är det nästan som en vanlig dag. Men det gäller att vara alert, det är inget som får fela när vi håller på.
När det börjar skymma är det dags att sluta för dagen. Bandvagnen ska tankas och parkeras innan elmontörerna kan åka tillbaka till kontoret.
– Förutom fastkörningen så har det gått bra. Det är smidigt att jobba från bandvagn och det var inte så många träd att ta ned idag, säger Robert Uusitalo, som är blöt och kall efter att snön som ramlat ned från ledningarna smält i den varma bandvagnen.
Imorgon är det dock nya tag som gäller. Eftersom de inte hann med hela linjesträckningen får de fortsätta där de slutade.
– Bara man får sova så går det bra, säger Hans Mäkitaavola.
Elnätschefen Tommy Haapala berömmer sin hårt arbetande personal och kan inte göra annat än hoppas på bättre väderutsikter.
– Jag hoppas innerligen på töväder under minst ett par dagar för att få ett slut på alla strömavbrott. När marssolen lyser ser vi förhoppningsvis också ljuset i tunneln, säger han.
Sofia Fjällström