Gå till navigering Gå till innehåll

Faktura

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring fakturan. Hittar du inte svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss via telefon, e-post eller chatt. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på denna sida.

Kontrollera att du angett rätt OCR-nummer och belopp på din inbetalning – båda uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan även ta kontakt med oss.

Vi har valt att använda Kivra utifrån ett flertal punkter:

  • Önskan - Våra kunder har efterfrågat det.
  • Hållbarhet - Genom att skicka digital faktura istället för papper minskar vi vår användning av jordens resurser.
  • Säkerhet - Bara du har tillgång till ditt konto hos Kivra.
  • Snabbhet - Du får din faktura omedelbart och behöver inte vänta på ett brev.

Ett tips kan vara att du avsätter en fast summa pengar för alla räkningar på ett bankkonto (ex. servicekonto) varje månad.

Du får ett utbetalningskort med posten. Om det finns önskemål att vi ska sätta in pengarna på ditt konto, meddelar du oss ditt kontonummer. Är du ansluten via autogiro sätts pengarna in på ditt konto.

Vi använder både fram- och baksidan av fakturapapperet för specifikationen. Tycker du att innehållet på din faktura verkar väl kortfattat, kom ihåg att även titta på baksidan.

Du kan välja att betala fakturan med plus- eller bankgiro. Kontakta Kundservice om du vill ändra betalsätt eller logga in på Mina sidor och gör ändringen själv.

  • PG 477 02 01-4
  • BG 473-1600

Nej, den elektroniska fakturan är identisk med pappersfakturan och -specifikationen, dvs. den innehåller all information.

Vi skickar fakturan elektroniskt direkt till din internetbank, ett enkelt och miljövänligt sätt. Om du är intresserad av e-faktura, anmäl det till din internetbank och följ instruktionerna. För att kunna ansluta dig till tjänsten måste du vara fakturamottagare och kund hos Luleå Energi AB.

Anmäl e-faktura hos din bank:

Nej, om fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den. När autogiromedgivandet är klart framgår det på fakturan att beloppet kommer att dras från ditt konto.

Med autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Ett bekvämt sätt att betala och du behöver inte vara orolig för att missa någon betalning.

Vill du betala med autogiro kan du göra en anmälan i din internetbank eller skriva ut denna blankett (pdf), fylla i den och posta/maila till oss. Alternativt kan du ringa oss så skickar vi dig en blankett.

  • Fast avgift - kostnad för fjärrvärmeleveransen
  • Energiavgift - kostnad för den energimängd man förbrukar
  • Flödesavgift - kostnad för den mängd fjärrvärmevatten som passeras genom värmeväxlaren

Nej, Kivra är gratis för privatpersoner.

Nej, du behöver själv anmäla dig via Kivras app eller på kivra.se. Du kan kontakta Kivra via telefonnummer 0770-45 70 00 eller support@kivra.com.

Fakturorna i Kivra lagras så länge du själv önskar. De ligger kvar där tills du själv tar bort dem.

Du behöver själv anmäla dig via Kivras app eller på kivra.se. Du kan kontakta Kivra via telefonnummer 0770-45 70 00 eller support@kivra.com.

Om du redan är ansluten till Kivra kommer Luleå Energi att läggas till på ditt existerande konto där.

Ja, du kan när som helst ansluta till eller lämna Kivra. Du kan också
bestämma vad som ska landa i Kivra och vad som gör sig bäst på papper. Du gör detta genom att logga in på Kivra och ändra dina preferenser under inställningar.

Luleå Energi har lagt till den digitala brevlådan Kivra som ett alternativ för våra privatkunder. Om du idag har pappersfaktura hos oss och är registrerad hos Kivra kommer du automatiskt att få dina pappersfakturor på ditt Kivra-konto. Håll utkik på Kivra för att se dina fakturor.

Har du inte Kivra kommer det här inte att påverka dig.

Läs mer om Kivra här